Commercieel Onderhandelen
Wat levert het op
Ř Je krijgt meer inzicht in je persoonlijke stijl van onderhandelen
Ř Je bent in staat om de stijl van onderhandelen van de andere partij te herkenen en hierop in te spelen
Ř Je bent in staat je onderhandelingen goed voor te bereiden (“If-Then scenario’s) door in de huid van de andere partij te kruipen (drijfveren, ambities, gedrag, competenties)
Ř Je past principes toe die leiden tot een goed lange-termijn-resultaat (“win-win”)
Ř Je haalt meer rendement uit toekomstige commerciële onderhandelingen
Wie nemen er deel
De training is bedoeld voor senior verkopers, accountmanagers, large accountmanagers en commercieel leidinggevenden:
Ř Met minimaal vier jaar ervaring in verkoop
Ř Bij hun klanten gesprekspartner zijn en regelmatig onderhandelen op strategisch en/of directie niveau rondom complexe offertes en samenwerkingsafspraken
Wat wordt er behandeld
De onderwerpen op hoofdlijnen zijn:
Ř Het doorgronden van het onderhandelingsproces
Ř Kenmerken van de professionele onderhandelaar
Ř De inkoper als professionele tegenspeler
Ř Commercieel onderhandelen met een DMU (besluitvormend team)
Ř Het doorgronden van de andere partij op drijfveren, ambities, gedrag, competenties
Ř Afgesproken bandbreedte met je achterban
Ř Onderhandelings- en gedragsstijlen.
Ř Sterke en zwakke punten van de dominante, afstandelijke en sociale onderhandelaar
Ř Het professionele onderhandelingsgesprek in fasen
Ř Onderhandelingstactieken
Ř Het inschatten en beďnvloeden van de machtsbalans; de “win-win”situatie binnen de machtsbalans
Ř Onderhandelingstechnieken
Ř Verbale en non verbale vaardigheden bij commercieel onderhandelen op complexe offertes of samenwerkingsafspraken
Wat is de werkwijze
Ř Samen met de deelnemer en zijn/haar direct leidinggevende wordt een telefonische assessment afgenomen op “instapniveau”, “leerpunten” en een “real case” onderhandelingssituatie uit de dagelijkse praktijk van de deelnemer
Ř Voorafgaand aan de training ontvangende deelnemers een voorbereidende taak met minimaal 1 uur voorbereiding
Ř Naast 30% theorie wordt er voor 70% intensief getraind op vaardigheden en attitude in oefeningen en maatwerk videorollenspelen. Oefenen baart kunst.
Ř De STC Sales Coach wordt liever nuttig dan aardig gevonden (bij voorkeur allebei) en traint positief confronterend met respect voor het individu
Ř In de training is plaats voor minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers.
Ř Trainen in een kleine groep betekent meer kunnen oefenen en dus meer rendement.
Ř Aansluitend kan de deelnemer gedurende twee maanden de Sales Coach telefonisch raadplegen voor begeleiding
Tijdsduur
Ř De training duurt 2 aaneengesloten dagen
Ř Dag 1: 09.00-17.00 uur
Ř Dag 2: 09.00-17.00 uur
De STC coach
Ř Is een ervaren professional met brede sales, salesmanagement en accountmanagement ervaring, opgedaan in de harde praktijk
Investering
Ř De investering bedraagt € 950,= exclusief BTW en inclusief een handzaam werkboek met naslagteksten, een individuele gedragstest, schrijfmaterialen en arrangementskosten(lunch/koffie)
Agenda
Ř Voor info zie het data overzicht
Bijzonderheden
Ř De training is tevens beschikbaar als in-company training. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen